Decimaltal (s. 6-65 i matematikboken)

 

Kunskapskrav:

Eleverna förstår positionssystemet och att siffrans placering avgör värdet. Eleverna visar, använder och uttrycker kunskaper om att samma tal kan uttryckas på olika sätt i decimalform och bråkform samt med stora tal. Eleverna kan jämföra tal och göra beräkningar i de fyra skriftliga räknesätten och i huvudräkning samt bedömer resultatets rimlighet vid överslagsräkning. Eleverna kan använda = och ≈ vid beräkningar.

 

Det som vi kommer att arbeta med:

  • Begreppen: talsorter, heltal och decimaler
  • Talsorterna från tusental till tusendelar
  • Skriva decimaltal i utvecklad form och i storleksordning
  • Använda jämförelsetecken › =   ‹
  • Nollans betydelse i slutet av decimaltal
  • Huvudräkningsmetoder för addition och subtraktion
  • Addition och subtraktion i uppställning
  • Avrunda
  • Multiplikation i uppställning
  • Division i trappan och i kort division
  • Multiplikation och division med decimaltal med talen 10, 100 och 1000
  • Stora tal upp till hundra miljoner och deras avrundning

 

Prov v. 7

 

 

Hälsningar Mervi